Zoeken in deze blog

woensdag 27 oktober 2010

mooi waarschip te koop

Een Waarschip is een Nederlands houten kajuitzeiljacht dat al gebouwd wordt vanaf 1963. Het schip is overnaads gebouwd, dat wil zeggen dat de rompbeplating (huidgangen) van boven naar onder over elkaar liggen.

De naam Waarschip is een verwijzing naar het dorp 't Waar in Groningen waar het eerste schip werd gebouwd. Het Waarschip dankt haar succes aan de mogelijkheid om het zelf afbouwen vanaf de romp in diverse fases. Hierdoor kan een handige doe-het-zelver voor relatief weinig geld eigenaar te worden van een jacht. Daarnaast is een Waarschip een sportief en goed zeilend schip, zeer geschikt voor het zeilen van wedstrijden.

De historie begon in 1963 met de initiatieven en ontwerpen van de heren Kremer en Akkermans, deze hebben aan het begin gestaan van het succes.

In de 45 jarig bestaan van dit type zeilschip zijn een groot aantal types gebouwd die allen nog leverbaar zijn: de 570, 600, 660, 710, 725, 730, 740, 870 of halfton, 28LD, 900, 1010, 1076, 37'LD, 1220 en diverse "one-off" uitvoeringen. In de type aanduiding is vaak de lengte van de boot verwerkt: de 600 is 6 meter lang, de 660 is 6,60 meter enz. De 725, ook wel kwartton genoemd in verband met haar gunstige rating binnen de IOR, is veruit het meest verkochte type. Naast monohuls zijn er ook twee types catamarans en een trimaran gebouwd.

Alle Waarschepen worden mbv een positieve mal op de werf gebouwd in (Supra)-Hechthout, massief Teak en Mahonie en verlijmd met epoxy harsen. Afhankelijk van de toepassing wordt het schip versterkt met Carbon en of Kevlar weefsels. Deze wijze van composietbouw garandeert nog steeds een zeer sterke en lichte constructie welke de snelheid van het schip ten goede komt.

Wat en waarschip 740 bijzonder maakt leest u o.a. op de it blog
Harris Visser, een waarschip kenner, heeft dit waarschip 740 bekeken omdat hij namens de eigenaar (overigens geheel belangeloos) bemiddelt in de overdracht van het schip dat i.v.m. omstandigheden op de botenbank is geplaatst.

Eerste indruk van deze waarschip kenner:
" Ik heb zelf dit waarschip 740 van top tot teen bekeken. De staat is zeker uitstekend te noemen.
Binnen is pas goed te zien hoe netjes ze is gebouwd. Er is geen plek war de romp anders is dan hoogglans epoxi en van enige verkleuring in het hout is nergens sprake"


" De zeilen: High Aspecty en grootzeil zijn uitstekend. Kraken nog zeg maar. Genua 1 en 2 zijn nog in prima staat maar niet krakend meer. Voor toerzeilen kunnen ze nog jaren mee, ook als het een keer te hard waait. Stormfok is nog nooit gebruikt nieuw staat. En er zit nog een goede halfwinder bij "


"De motor glanst je tegemoet en is keurig ingebouwd en loopt ongetwijfeld als een dieselnaaimachine. Lakwerk buiten is keurig. Romp etc ook "


"Het teakdek van dit waarschip 740 ligt keurig, je kunt zien dat het helemaal in epoxi gelijmt is. Ook de naden zijn keurig afgevuld met epoxi. Daar komt nooit water onder!! En daarna gerubberd. Het rubber is hier en daar iets weg, wat niets uit maakt voor de kwaliteit Onderdeks is nergens sprake van enige lekkage sporen. Er is geen zacht plekje te vinden in de hele boot."


" Vanuit een 570 kan ik je wel uit ervaring zeggen dat dit een veel ruimer schip is binnen wat toch geweldig vaart (een 730 zeg ik dat niet van) De scoop is een enorm voordeel (en erg mooi natuurlijk). Je vaart met dit schip niet meer met een bootje maar met een zeiljacht. Dat verschil is enorm.
De Gracia is zeker een van de mooiste 740’s die we hebben en ik weet zeker dat je er geen spijt van zult hebben"


"Dit waarschip kent een rigurini motor die geen warmtewisselaar heeft (koelwater direct in het blok )
Er zijn maar weinig 740 's met een keurig ingebouwde goede dieselmotor, dat vindt ik op zich al heel waard"


Wilt u meer informatie over dit schip:

http://www.waarschippersforum.nl/forum/viewtopic.php?f=44&t=3039

Geen opmerkingen:

Een reactie posten